Wskaźniki zaburzeń integracji sensorycznej u dzieci w wieku przedszkolnym:
– Trudności z opanowaniem treningu czystości;
– Potykanie i obijanie się o przedmioty;
– Słaba równowaga, niezgrabność w ruchach;
– Nie zwracanie uwagi na skaleczenia;
– Nadwrażliwość na hałas (częste zatykanie uszy, dziecko samo hałasuje – mruczy, śpiewa pod nosem);
– Nadwrażliwość na pewne zapachy;
– Dziecko nie lubi być przytulane, nie lubi pewnych typów ubrań;
– Narzekanie na metki;
– Bardzo złe znoszenie mycia głowy i twarzy;
– Kłopoty z nauką jazdy na rowerze;
– Trudności ze zrozumieniem poleceń;
– Dziecku trudno skupić się na jednej czynności;
– Unikanie nowych zabaw ruchowych;
– Nadmierna aktywność – dziecko jest w ciągłym ruchu lub przeciwnie jest letargiczne, ospałe;
– Trudności z opanowaniem lub unikanie czynności takich jak: zapinanie ubrań, zdejmowanie butów, wiązanie butów, rysowanie, wycinanie;
– Szybkie przechodzenie od płaczu do śmiech;
– Nagłe wybuchy złości;
– Ma za niską lub za wysoką tolerancję na ból;
– Jest wybredne podczas jedzenia: usilnie domaga się lub nie może znieść niektórych smaków, temperatur czy konsystencji pokarmów;
– Ma problem z poczuciem sytości: nie czuje kiedy jest już pełne;
– Usilnie pożąda lub nie może znieść niektórych czynności takich, jak: skakanie, turlanie się, kręcenie się, bujanie, mocne przytulanie się;
– Spadanie z krzesła;
– Fascynacja jednym tematem, a ignorowanie wszystkiego co go nie dotyczy;
– Woli towarzystwo dorosłych niż rówieśników;
– Dziecko jest mało elastyczne, trzyma się utartych schematów na przykład podczas zabawy;
– Mówienie w nietypowym rytmie;
– Brak dominującej ręki;
– Ślinienie się;
– Opóźnienia w rozwoju mowy, kłopoty z artykulacją, trudno zrozumieć, co dziecko mówi.
Wskaźniki zaburzeń integracji sensorycznej u dzieci w wieku szkolnym:
Proszę spojrzeć na wskaźniki zaburzeń dzieci w wieku przedszkolnym oraz dodatkowo zwrócić uwagę na:
– Wiercenie się w ławce, wstawanie i chodzenie po klasie podczas lekcji lub odwrotność tego – dziecko jest ospałe, prowadzi siedzący tryb życia;
– Dziecko ma trudności z czytaniem zwłaszcza na głos;
– Dziecko ma kłopoty z pisaniem, pisze wolno, nie mieści się w liniach, nieprawidłowo trzyma długopis;
– Dziecko wolno wykonuje zadania, jest prawie zawsze ostatnie;
– Dziecko jest niezdarne, często potyka się;
– Przyjmuje nieprawidłową postawę w siedzeniu przy biurku;
– Myli słowa dźwiękowo podobne;
– Mowa dziecka jest niewyraźna, występuje nieprawidłowa artykulacja;
– Pod wpływem dotyku niektórych powierzchni robi mu się niedobrze (np. farba, klej, piasek itp.);
– Potrzebuje pomocy i nadzoru osoby dorosłej w wielu dziedzinach;
– Ubiera się niestosownie do pogody: zbyt cienko bądź zbyt grubo;
– Problemy w kontaktach towarzyskich stają się bardziej widoczne;
– Ma trudności z podejmowaniem decyzji;
– Często skarży się na to, że inne dzieci ciągle je dotykają, popychają itp.;
– Problemy związane z jamą ustną: ślinienie, ciągła potrzeba żucia czegoś, nie lubi myć zębów;
– Przejawia niedojrzałe zachowania;
– Dziecko ma trudności z koncentracją uwagi na zadaniach powierzonych mu do pracy zarówno w szkole jak i w domu (niezależnie od otoczenia);
– Łatwo poddaje się w obliczu trudności.
oprac. Kamila Smorawińska-Richter
źródła: “Dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej” Polly Godwin Emmons i Liz McKendry Anderson
www.integra.pl