Wskaźniki zaburzeń integracji sensorycznej u dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym.

Wskaźniki zaburzeń integracji sensorycznej u dzieci w wieku przedszkolnym:

– Trudności z opanowaniem treningu czystości;

– Potykanie i obijanie się o przedmioty;

– Słaba równowaga, niezgrabność w ruchach;

– Nie zwracanie uwagi na skaleczenia;

– Nadwrażliwość na hałas (częste zatykanie uszy, dziecko samo hałasuje – mruczy, śpiewa pod nosem);

– Nadwrażliwość na pewne zapachy;

– Dziecko nie lubi być przytulane, nie lubi pewnych typów ubrań;

– Narzekanie na metki;

– Bardzo złe znoszenie mycia głowy i twarzy;

– Kłopoty z nauką jazdy na rowerze;

– Trudności ze zrozumieniem poleceń;

– Dziecku trudno skupić się na jednej czynności;

– Unikanie nowych zabaw ruchowych;

– Nadmierna aktywność – dziecko jest w ciągłym ruchu lub przeciwnie jest letargiczne, ospałe;

– Trudności z opanowaniem lub unikanie czynności takich jak: zapinanie ubrań, zdejmowanie butów, wiązanie butów, rysowanie, wycinanie;

– Szybkie przechodzenie od płaczu do śmiech;

– Nagłe wybuchy złości;

– Ma za niską lub za wysoką tolerancję na ból;

– Jest wybredne podczas jedzenia: usilnie domaga się lub nie może znieść niektórych smaków, temperatur czy konsystencji pokarmów;

– Ma problem z poczuciem sytości: nie czuje kiedy jest już pełne;

– Usilnie pożąda lub nie może znieść niektórych czynności takich, jak: skakanie, turlanie się, kręcenie się, bujanie, mocne przytulanie się;

– Spadanie z krzesła;

– Fascynacja jednym tematem, a ignorowanie wszystkiego co go nie dotyczy;

– Woli towarzystwo dorosłych niż rówieśników;

– Dziecko jest mało elastyczne, trzyma się utartych schematów na przykład podczas zabawy;

– Mówienie w nietypowym rytmie;

– Brak dominującej ręki;

– Ślinienie się;

– Opóźnienia w rozwoju mowy, kłopoty z artykulacją, trudno zrozumieć, co dziecko mówi.

Wskaźniki zaburzeń integracji sensorycznej u dzieci w wieku szkolnym:

Proszę spojrzeć na wskaźniki zaburzeń dzieci w wieku przedszkolnym oraz dodatkowo zwrócić uwagę na:

– Wiercenie się w ławce, wstawanie i chodzenie po klasie podczas lekcji lub odwrotność tego – dziecko jest ospałe, prowadzi siedzący tryb życia;

– Dziecko ma trudności z czytaniem zwłaszcza na głos;

– Dziecko ma kłopoty z pisaniem, pisze wolno, nie mieści się w liniach, nieprawidłowo trzyma długopis;

– Dziecko wolno wykonuje zadania, jest prawie zawsze ostatnie;

– Dziecko jest niezdarne, często potyka się;

– Przyjmuje nieprawidłową postawę w siedzeniu przy biurku;

– Myli słowa dźwiękowo podobne;

– Mowa dziecka jest niewyraźna, występuje nieprawidłowa artykulacja;

– Pod wpływem dotyku niektórych powierzchni robi mu się niedobrze (np. farba, klej, piasek itp.);

– Potrzebuje pomocy i nadzoru osoby dorosłej w  wielu dziedzinach;

– Ubiera się niestosownie do pogody: zbyt cienko bądź zbyt grubo;

– Problemy w kontaktach towarzyskich stają się bardziej widoczne;

– Ma trudności z podejmowaniem decyzji;

– Często skarży się na to, że inne dzieci ciągle je dotykają, popychają itp.;

– Problemy związane z jamą ustną: ślinienie, ciągła potrzeba żucia czegoś, nie lubi myć zębów;

– Przejawia niedojrzałe zachowania;

– Dziecko ma trudności z koncentracją uwagi na zadaniach powierzonych mu do pracy zarówno w szkole jak i w domu (niezależnie od otoczenia);

– Łatwo poddaje się w obliczu trudności.

oprac. Kamila Smorawińska-Richter

źródła: „Dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej” Polly Godwin Emmons i Liz McKendry Anderson

www.integra.pl